Image default
Iași

Ministrul Muncii, despre obţinerea şomajului tehnic: Prima perioadă pe care o procesăm acum e perioada 16 – 31 martie

Ministrul Muncii şi Protecţiei Sociale, Violeta Alexandru, a susţinut o declaraţie de presă online, în legătură cu modul în care a decurs până acum depunerea documentelor pentru obţinerea şomajului tehnic, sprijinul oferit de Guvern pe perioada stării de urgenţă.

Alexandru a declarat că prima perioadă pentru care sunt procesate solicitări privind şomajul tehnic este 16 – 31 martie. A doua solicitare se va face la începutul lunii mai, pentru perioada 1-16 aprilie.

”Sunt două perioade care vor fi acoperite de fonduri guvernamentale: Prima perioadă, pe care o procesăm în acest moment, la început de aprilie, este perioada aferentă zilelor de la 16 martie până la 31 martie. A doua solicitare se va face la începutul lunii mai pentru perioada 1-16 aprilie”, a declarat ministrul Muncii.

Ministrul a precizat că, în măsura în care lucrurile vor evolua, respectiv situaţia va impune emiterea unui nou decret, în mod evident autorităţile se vor adapta în consecinţă

Conducerea Ministerului Muncii şi Protecţiei Sociale (MMPS) ia în considerare posibilitatea măririi cuantumului amenzii pentru munca la negru realizată pe perioada stării de urgenţă, a declarat secretarul de stat din ministerul de resort, Tudor Polak.

Acesta a precizat că Inspecţia Muncii a primit în ultima perioadă tot mai multe plângeri de la angajaţi despre cazuri în care angajatorul a suspendat contracte de muncă, dar a continuat să cheme angajaţii la muncă.

„În ultimele zile am primit din ce în ce mai multe petiţii prin care suntem sesizaţi că există anumiţi angajatori în România care suspendă contractele de muncă pentru a putea beneficia de aceste indemnizaţii (de şomaj tehnic, n.r.) prevăzute prin ordonanţa 30, iar în acelaşi timp cheamă angajaţii la muncă. Acesta este un abuz. Ministerul Muncii şi Protecţiei Sociale se va uita foarte atent, deja astăzi am solicitat o situaţie a petiţiilor înregistrate la Inspecţia Muncii din luna martie, sunt aproximativ 3.250 de petiţii înregistrate în luna martie şi vom începe să le revizuim şi să vedem unde s-au efectuat controale şi unde nu. Mai departe de atât, din discuţiile pe care le-am avut chiar astăzi cu doamna ministru Violeta Alexandru, ne gândim, credem că există o oportunitate pentru mărirea cuantumului amenzilor pentru munca nedeclarată pe perioada stării de urgenţă. Aceste lucruri sunt încă la stadiul de discuţii, în schimb trebuie să vă spun că este inadmisibil ca cineva, fie el angajat sau angajator sau orice altă formă de activitate are, să beneficieze într-un fel sau altul de pe urma stării de urgenţă”, a afirmat Tudor Polak.

Secretarul de stat din Ministerul Muncii a precizat că un număr de 884.349 de contracte individuale de muncă erau suspendate vineri.

„Epidemia de Covid-19 afectează nu numai modul în care fiecare din noi trăim, ci are şi un efect major asupra economiei şi mai ales asupra pieţei muncii. Astăzi sunt 884.349 de contracte de muncă suspendate. Aceşti 884.349 de oameni, prin ordonanţa 30 a Guvernului României, pot beneficia şi vor beneficia de o indemnizaţie asimilată şomajului tehnic”, a adăugat Tudor Polak.

În multe din cererile de indemnizaţii de şomaj tehnic transmise de angajatori către agenţiile judeţene sunt calculate incorect sumele solicitate pentru angajaţi, iar plata banilor se va face cu prioritate către angajatorii care completează corect solicitările, a declarat preşedintele Agenţia Naţională pentru Ocuparea Forţei de Muncă (ANOFM), Victor Picu.

Acesta a explicat că de miercuri până vineri ANOFM a primit cereri de şomaj tehnic pentru aproximativ 240.000 de salariaţi.

„Începând cu data de 1 aprilie, dimineaţa, la prima oră, am primit solicitări pentru plata şomajului tehnic la agenţiile judeţene pentru ocuparea forţei de muncă. Până astăzi au fost depuse peste 25.000 de cereri, pentru aproximativ 240.000 de salariaţi, iar din domeniile care se evidenţiază, pentru care au fost depuse aceste cereri, sunt industria prelucrătoare şi HoReCa. Dintre toate judeţele ţării, judeţul Cluj a avut o frecvenţă foarte mare de depunere a acestor solicitări, cele mai multe sunt depuse în judeţul Cluj, pentru peste 30.000 de salariaţi”, a subliniat Victor Picu, într-o conferinţă de presă online.

Acesta a atras atenţia că indemnizaţia de şomaj pentru luna martie acoperă perioada începând de la data de 16 martie, adică de la intrarea în vigoare a stării de urgenţă, şi până la sfârşitul lunii.

„După ce am analizat în aceste două zile documentele care au fost depuse a reieşit că calculul pentru suma solicitată este de multe ori greşit. Se solicită mai mult decât un calcul care este făcut conform OUG 30 şi 32. Această greşeală pleacă de la faptul că calculul se face nu de la data suspendării contractului, ci de la data de 16 martie, chiar dacă contractul nu a fost suspendat, iar solicitarea indemnizaţiei se face pentru o lună întreagă, deşi plata trebuie făcută la 1 aprilie pentru luna martie, deci este o fracţie dintr-un salariu, nu un salariu întreg”, a explicat Picu.

De asemenea, preşedintele ANOFM a subliniat că indemnizaţiile calculate corect vor primi banii înaintea solicitărilor completate incorect.

„Toată durata procesării acestor documente ţine şi de corectitudinea datelor, motiv pentru care subliniez că în momentul în care datele sunt completate incorect, procesarea datelor se face mai greu, iar plata se va face cu prioritate pentru cei care depun documentele în conformitate cu ordonanţa 30 şi cu ordonanţa 32. (…) Sunt angajatori care solicită fonduri pentru salariaţii care nu au încă contractul de muncă suspendat, iar pe această cale îndemn toţi angajatorii să se preocupe în mod direct de verificarea contractelor, dacă au fost notificate în Revisal”, a mai spus şeful ANOFM.

Nu în ultimul rând, Picu a recomandat angajatorilor să folosească platforma creată de Guvern pentru cererilor de şomaj tehnic.

„Pentru a depune mult mai uşor în format electronic, Guvernul României a pus la dispoziţie o platformă, aici.gov.ro, iar acolo se pot depune documentele, se pot descărca fişierele pentru a fi depuse documentele într-un format care să uşureze munca şi calculul angajatorilor pentru sumele prevăzute. Totodată, stăm la dispoziţia angajatorilor, dar şi a angajaţilor, cu un call-center care este funcţional încă de săptămâna trecută, pentru a ajuta să depună aceste solicitări în mod corect la AJOFM-uri în format electronic. Transmit tuturor beneficiarilor, şi angajatori şi angajaţi, că AJOFM-urile lucrează la capacitate maximă pentru ca plăţile să fie efectuate în cel mai scurt timp cu putinţă”, a adăugat Victor Picu.

 

ARTICOLE ASEMANĂTOARE

Acest site foloseşte cookies. Navigând în continuare vă exprimaţi acordul asupra folosirii cookie-urilor Accept Nu accept

Politica de confidentialitate